Tillbaka

Blogg

När vi tänker på företagsfilmer associerar vi ofta dem med ljud, musik och röster som förmedlar ett budskap. Men ibland kan det vara effektivt att experimentera med att göra företagsfilmer utan ljud. Dessutom kan det ofta vara en verklighet som tittaren interagerar med din företagsfilm. Det kan vara personer med hörselnedsättning, på en monter i en högljudd mässa eller filmer som autospelar på sociala medier utan ljud.

Skapa visuell berättelse:

När du inte har ljudet som ett verktyg att kommunicera med måste du förlita dig helt på den visuella berättelsen. Använd bilder, symboler och rörelse för att berätta din historia på ett tydligt och engagerande sätt. Se till att varje bild och scen är noggrant utformad för att förmedla ditt budskap och dra tittarens uppmärksamhet. I detta, och alla andra blogginlägg, använder vi korta animerade sekvenser för att komplettera texten du läser. Dessa animerade sekvenser skulle kunna sättas ihop i en fullständig film, med röst, som läser hela texten. Men de fungerar också helt på egen hand!

Vill du veta mer om var dessa sekvenser kommer från och kunna skapa egna animerade filmer? Spana in Skillground!

Använd text och grafik:

När du inte har ljudet att förklara eller förtydliga din berättelse kan text och grafik vara till stor hjälp. Använd textbubblor, skyltar eller undertexter för att lägga till viktig information eller förstärka dina budskap. Grafik och infografik kan också vara användbara för att visa statistik, diagram eller processer på ett lättförståeligt sätt.

Använd kreativa övergångar och klippning:

Eftersom ljudet inte är närvarande för att skapa övergångar och stämningar kan du använda kreativ klippning och övergångseffekter för att skapa en smidig och sammanhängande film. Använd klippning för att skapa rytmen och tempot i din film och övergångar för att väcka intresse och dra tittarens uppmärksamhet mellan olika scener.

Låt bilderna tala:

I en film utan ljud är bilderna nyckeln till att förmedla ditt budskap och skapa en känslomässig koppling med tittarna. Se till att dina bilder är välgjorda, visuellt tilltalande och att de kommunicerar det du vill säga. Använd olika kameravinklar, belysning och komposition för att skapa intressanta och dynamiska bilder som berättar historien på egen hand.

Man brukar säga att ljudet i film står för 50% av upplevelsen men om du inte kan garantera att alla tittare, i alla lägen, har möjlighet att uppleva din film med ljud. Hur jobbar du smartast då? 

Vi hoppas att detta blogginlägg get dig lite tips och tricks att ha i åtanke i ditt nästa filmprojekt!

Har vår blogg inspirerat dig?

Kontakta oss för att se hur vi kan hjälpa just ditt företag att använda animerad film!

Kontakta oss