Tillbaka
Blogg
Animerade företagsfilmer har blivit allt vanligare inom marknadsföring och reklam. Det är ett format som är perfekt lämpat för att sammanfatta, förklara och förmedla budskap på ett engagerande sätt till din målgrupp. Vi tar en titt på 3 konkreta fördelar!
Intresseväckande och underhållande
Animerade filmer är ofta intresseväckande, fantasifulla och behöver inte följa verklighetens begränsningar, vilket gör dem till en väldigt attraktivt kommunikationsmedel.
Genom att använda animerad film i marknadsföring kan du skapa en minnesvärd och underhållande upplevelse för tittarna som verkligen engagerar och fångar deras intresse. Detta kan hjälpa till att locka till sig nya kunder och stärka varumärkeslojalitet hos befintliga kunder.
Dessutom är en stor fördel med animerad film möjligheten att skräddarsy budskapet helt och hållet - både i form av innehåll och grafik. Genom att låta just ert varumärke vara ett tydligt signalement i er film med rätt färg, form och typsnitt. Har ni en egen karaktär eller maskot? Inga problem - hen får självklart plats i eran video och kan hjälpa ert budskap komma till liv!
Vad sägs om en bläckfisk för att marknadsföra ett eventverktyg? Javisst säger vi!
Ta en titt på denna film vi gjort för Lyyti - Europas mest använda Eventverktyg:
Enkel förklaring av komplexa koncept
En annan fördel med animerade filmer är att de kan användas för att förklara komplexa koncept på ett enkelt och lättförståeligt sätt. Genom att använda animation kan du visualisera saker på ett enklare eller billigare sätt än annars möjligt. Från industriella produkter till life science eller tekniska processer.Detta kan hjälpa till att öka förståelsen och engagemanget hos tittarna.
Vi har hjälpt företag använda animerade filmer som ett kraftfullt kommunikationsverktyg för att implementera interna processer, nya produkter, säljflöden eller förklara komplex teknik.
Tillsammans med MaxCyte tog vi fram en film som berättade om hur deras teknik kan användas inom cellterapi - ett väldigt svårt ämne att visualisera utan hjälp av animerad företagsfilm.
Flexibilitet och kreativ frihet
Animerade filmer ger större flexibilitet och kreativ frihet än andra marknadsföringsmetoder. Eftersom allt som visas i en animerad film är skapat från grunden, kan du enkelt anpassa filmen till ditt varumärke och dina marknadsföringsbehov. Dessutom kan du använda animerade filmer för att skapa olika typer av innehåll som helt enkelt inte är möjligt annars med hjälp av verkligheten, text eller bild.
Genom att tänka utanför boxen kan en animerad företagsfilm bli ett sätt att sticka ut och förmedla budskap på ett sätt som fångar tittaren och överraskar. Till exempel genom att visualisera en berg-och-dalbana för att marknadsföra en ny version av ett ERP system för Jeeves.
Animation är ett otroligt kraftfullt medium att använda för att förmedla viktig information - detta är bara 3 exempel på allt som är möjligt. Där kreativiteten är det enda som sätter gränser!
Har vår blogg inspirerat dig?
Kontakta oss för att se hur vi kan hjälpa just ditt företag att använda animerad film!